I am a professor and a researcher on Bacha Khan. In this blog I will try to explain Bacha Khan's life and character; his philosophy of non-violence; his struggle for the independence of the Indo-Pak sub continent; his role in the spread of education and ending enmity among the pukhtoons; his struggle for peace and his role in khudai khidmatgari or service to humanity.

Monday, July 27, 2020

Bacha Khan: A Misunderstood Leader


باچاخان: ایک رھنما جنہیں صحیح نہیں سمھجھا گیا

مصنف: بابر علی
تحریر: ۱۹۱۷

شاید آج پختونوں کو عدم تشدد کے عظیم حامی خان عبد الغفار خان کی اشد ضرورت ہے کیونکہ پختون پیچھلے  

تیس سالوں  سے شدید قسم کی تشدد کا نشانہ رہے ہیں۔ انہوں نے ۱۹۳۰ میں خدایی خدمتگار تحریک کی بنیاد رکھ کر

    سیکولر عدم تشدد کی تحریک کا آغاز کردیا، جس کیوجہ سے اسے سرحدی گاندھی کہا جانے لگا۔

        یہ پختونوں کی قدامت پسند ارو مزھبی معاشرے میں شروع کی جانیوالی عدم تشدد کی پہلی تحریک تھی۔ 

محبت کیوجہ سے باچا خان کے نام سے پکارے جانیوالے یہ شخصیت مہاتھما گاندھی کے بہت قریب رہے اور انڈین 

نیشنل کانگریس کے رکن رہے

باچاخان اس عوامی تعرے کے مخالف تھے کہ ہندوستان کے مسلمانوں کی اپنی ایک الگ ریاست ہونی چاہییے۔ 

جب ہندوستان کی تقسیم کا فیصلہ ہوگیا اور صوبہ سرحد (خیبر پختونخوا) میں رفرنڈم کا فیصلہ ہوگیا کہ اس صوبے

 کے عوام  فیصلہ کرینگے کہ انکوانڈیا  کا حصہ بننا ہے یا پاکستان کا تو باچاخان نے اس فیصلے کی مخالفت کی۔

غفار خان اور انکے بھایی اور اسوقت کے وزیر اعلیٰ ڈاکٹر خان صاحب نے مطالبہ کیا کہ رفرنڈم میں تیسرا اپشن بھی 

شامل کیا جایے اور وہ یہ کہ پختونوں کیلیے رفرنڈم میں ازاد ریاست (پختونستان) کا اپشن بھی رفرنڈم میں شامل ہو۔
 
لیکین انکے اس مطالبے کو مسترد کرتے ہویے صوبے کے بڑے بڑے خانوں  اور ملاوں کی مدد کی گیی کہ وہ 

مسلم لیگ کی حمایت کریں۔
 
                                                                          لارڈ کننگھم نے ١٩٤٢ میں ایک پالیسی نوٹ لکھا جس میں مندجہ ذیل باتیں درج ہیں۔

"
ہم اور ہمارے ایجنٹ  مسلسل طور پر پختونوں کو ہندووں کی انقلابی گروہ کے بارے میں چشم پوشی کے خطرات  کے بارے میں پروپیگنڈا کرتے رہے ہیں۔ اکثر قبایلی لوگوں پر ہمارے اس   پروپیگنڈے کا اثر ہورہا ہے۔ 
"
:ایک دوسرے پیپر میں 1939 سے 1943 تک کے عرصے کا ذکر کرتے ہویے لارڈ کننگھم لکھتے ہیں

          جنگ (جنگ ؑعظیم دوم) سے  اب تک ہمارا پروپیگنڈا بہت کامیاب رہا ہے۔ ہم نے اسمیں اسلامی موضوع کا بہت استعمال کیا ہے۔

بہر حال، جب پاکستان بنا تو غفار خان نے قانون ساز اسمبلی میں  اسکے ساتھ وفاداری کا حلف اٹھایا۔

انہوں نے محمد علی جناح سے صلح کرنے کی کوشش کی اور اسے پشاور کے دورے کیدوران خدایی 

خدمتگاروں کی دفتر کا دورہ کرنے کی دعوت بھی دی۔ بہر حال، یہ میٹینگ نہ ہوسکی کیونکہ صوبے کے
 
 نیے وزیر اعلیٰ قیوم خان نے سازش کرتے ہویے جناح صاحب سے کہا کہ اگر وہ اس میٹینگ کیلیے
 
 آیے تو اسے قتل کر دیا جایگا۔

عین اسی وقت جناح صاحب نے صوبے میں غفارخان کےبھایی ڈاکٹر خان صاحب کی حکومت پاکستان 

بننے کیساتھ ہی ختم کردی۔ اس سیاسی قدم نے باچاخان کو جناح صاحب سے اور بھی دور کر دیا۔اس سب  

سے بڑح کر یہ کہ 1948 میں غفار خان کو بغیر کسی الزام کے گرفتار کیا گیا اور وہ 1954 تک جیل  

میں رہے۔

توڑا عرصہ ازاد رہنے کے بعد انہیں 1956 میں مغربی پاکستان کو ون یونٹ بنانے کی مخالفت میں ایک 

بار پھر گرفتار کیا گیا۔ 

          ون یونٹ اسلیے بنایی گیی کہ مشرقی پاکستان کی اکثریت کو اقلیت میں تبدیل کیا جایے۔

ون یونٹ میں اسوقت کے صوبہ سرحد، پنجاب اور سندھ کو ایک یونٹ بنایا گیا۔
 
 جنرل ایوب خان کی حکومت میں غفار خان کو وزارت کی پیشکش کی گیی جسے غفار خان نے قبول نہیں کی۔ 
پھر ایوب خن ہی حکومت میں اسے گرفتار کرکے جیل میں ڈالا گیا اور جب ١٩٦٤ میں انکی صحت بگڑ 

گیی تو انہیں علاج کرنے کیخاطر رہا کیا گیا۔


  برطانیہ میں علاج کرنے کے بعد غفار خان افغانستان چلے گیے اور وہاں جلا وطنی اختیار کرلی۔

1972 میں جب١٩٧٢ میں انکے قایم کردہ نیشنل عوامی پارٹی کی اسوقت کے صوبہ سرحد اور بلوچستان میںحکومت آگیی تو وہ افغانستان سے پاکستان واپس آیے۔ 

 لیکین انکی آزادی کم وقتی تھی کیونکہ 1973 میں بھٹو حکومت  نے ایک بار پھرانہیں ملتان سے گرفتار کرکے جیل میں ڈال دیا۔

جیل سے ازاد ہو کے انہوں نے فریاد کی کہ انہیں انگریز کیدور میں بھی جیلوں میں ڈالا گیا تھا مگر اگرچہ انکے ساتھ اسکا جھگڑا ہوتا تھا مگر انکا رویہ اسکے ساتھ ایسا نہیں تھاجبکہ ازادی کے بعد کے اسلامی 

ریاست میں حکومت کا اسکے ساتھ رویہ ایسا تھا کہ وہ بتا نہیں سکتا تھا۔
 

باچا خان کی آخری سیاسی سرگرمی کالاباغ ڈیم کے خلاف تھی جو اسکی نظر میں اس صوبے کے کافی رقبے کو زیر آب لاکر نقصان پہنچایگا۔
 
 باچاخان 1988 میں لیڈی ریڈینگ ہسپتال پشاور میں وفات پاگیے۔ اور انکی وصیت کے مطابق انہیں جلال اباد میں دفنایا گیا۔
 
باچاخان پر تنقید کرنیوالے آج تک انہیں غدار کہتے رہے ہیں۔ وہ اسکے باوجود انہیں غدار کہتے ہیں کہ  

انہوں نے پاکستان کی قانون ساز اسمبلی میں پاکستان کی وفاداری کا حلف بھی اٹھایا تھا۔

پختون لیڈر پاکستان سے صلح کرچکے ہیں کیونکہ انکے کاروباری حضرات ، مڈل کلاس کے افراد اور 

مزدورو طبقہ پاکستان کے مختلف حصوں میں کام کرتے رہے ہیں۔ 

غفار خان نے ساری زندگی اپنے صوبے کو پاکستان کے اندر زیادہ سے زیادہ خود مختار بنانے کی جدوجہد  میں گزاری۔

اور یہ ایک ایسا نقطہ نظر تھا جو اس ملک کے اسٹیبلیشمنٹ میں موجود مضبوط مرکز کی وکالت کرنیوالوں

کو کبھی بھی منظور نہیں تھا   
 

  

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔


Bacha Khan: A misunderstood leader


Updated 11 Sep, 2017 06:15pm
Photo by White Star
Photo by White Star

Perhaps the great proponent of non-violence, Khan Abdul Ghaffar Khan (1890–1988) is needed today by the Pakhtuns, who have been victims of extreme violence for the last thirty seven years. He started a secular non-violent movement in 1929 by establishing a movement called 'Khudai Khidmatgaar' (Servants of God). That earned him the title of the 'Frontier Gandhi'. This was a progressive and non-violent movement in a very conservative Islamic and violent Pakhtun society.

Lovingly called 'Bacha Khan' by his followers, he was close to Mahatma Gandhi and was part of the All India Congress. He did not believe in the communal slogan of having a separate homeland for Indian Muslims. But once Partition became inevitable, he opposed the referendum, which gave the people of North West Frontier Province (NWFP, now known as Khyber Pakhtunkhwa) two options: they could either join India or they could join Pakistan.

Ghaffar Khan and his brother Khan Sahib, then Chief Minister of NWFP, wanted the referendum to include a third option of an autonomous Pakhtunistan after the withdrawal of the British. But their demands were not agreed upon — they encouraged the big Khans to join hands with the mullahs of NWFP and support All-India Muslim League. A Cunningham policy note of 23 September, 1942 reads: “Continuously preach the danger to Muslims of connivance with the revolutionary Hindu body. Most tribesmen seem to respond to this.” In another paper, referring to the period 1939–43, he says: “Our propaganda since the beginning of the war had been most successful. It had played throughout on the Islamic theme.” (Adeel Khan 2005)

But once Pakistan came into existence, Ghaffar Khan expressed allegiance to the new country by taking oath in the Assembly in 1948. He tried to reconcile with Muhammad Ali Jinnah and, during a meeting in Karachi, invited him to visit the Khudai Khidmatgar office in Peshawar. But the meeting never happened as the new Chief Minister Khan Abdul Qayyum Khan sabotaged it with Ghaffar Khan — he told Jinnah that he would be assassinated if he came to NWFP for the meeting.

At the same time Jinnah removed the government of Ghaffar Khan’s brother Khan Sahib soon after the inception of Pakistan. This political move also pulled Ghaffar Khan away from Jinnah. To top it all, Ghaffar Khan was arrested in 1948 without any charges and imprisoned until 1954.

After his short-lived freedom, he was arrested for protesting against the establishment of One Unit in West Pakistan in 1956. One Unit was made to undermine the majority of East Pakistan by creating an artificial parity between the East and West wing of the country. It also merged the NWFP, Sindh and Punjab provinces.

General Ayub's government offered ministry to Ghaffar Khan which was declined by him. He was kept in prison by the Ayub regime until 1964 when he was released due to deteriorating health conditions.

After his treatment in Britain, he went into exile in Afghanistan. He came back to Pakistan in 1972 when the National Awami Party, led by his son Khan Abdul Wali Khan, established the government in NWFP and Balochistan. But again the freedom was short lived and he was arrested by Zulfiqar Ali Bhutto’s government in 1973 in Multan. On his release he lamented: "I had to go to prison many a time in the days of the British. Although we were at loggerheads with them, yet their treatment was to some extent tolerant and polite. But the treatment which was meted out to me in this Islamic state of ours was such that I would not even like to mention it to you."

His last political activity was a movement against building of Kala Bagh Dam, which he considered would damage vast areas of NWFP.

He died in Lady Reading Hospital in Peshawar in 1988. And according to his wish he was buried in Jalalabad. This is still held against him by his critics who consider him a traitor to Pakistan. This is in spite of him coming to terms with the creation of Pakistan and taking oath in the Assembly. Pakhtun nationalists have reconciled with the idea because over the last seventy years of Pakistan their businessmen, middle class and working class have developed strong economic interests in other provinces of the country.

Ghaffar Khan throughout his life continued to struggle for the maximum autonomy of his province within the framework of Pakistan — a political position that was not acceptable to the strong centre advocates in the establishment.

No comments:

Post a Comment