![]() |
Khan Abdul Ghaffar Khan/ Bacha Khan |
خان عبد الغفار خان، جنہیں عام طور پر پشتون احترام کے طور پر باچا
خان کے نام سے جانتے ہیں، پاکستان کے خیبر
پختونخوا صوبے کے ضلع چارسدہ کے گاوں اتمانزی میں پیدا ہوے۔ باچا خان پشتونوں کی
تاریخ کے چند عظیم ترین رھنماوں میں سے ہیں۔
اگرچہ باچا خان کی صحیح تاریخ پیدایش کے بارے میں ریکارڈ موجود نہیں
ہے، یہ کہا جاتا ہے کہ آپ 1890 میں پیدا ہوے۔ آپ کے والد بھرام خان اپنے گاوں کے
ایک بڑے زمیندار اور علاقے کے ایک قابل احترام شخصیت تھے۔
اگرچہ اسوقت اس علاقے میں مغربی تعلیم کا حصول بدنامی کا ذریعہ تصور
کیا جاتا تھا، بھرام خان نے اپنے بیٹے باچا خان کو مغربی تعلیم کی حصول کے لیے
پشاور کی ایک مشنری سکول میں داخل کروادیا۔ علاقے میں آپ کی مغربی تعلیم کی حصول
پر تنقید اسلیے نہیں کی گئی کہ لوگوں کو یقین تھا کہ باچا خان اور انکے بڑے بھائی
عبد الجبار خان (ڈاکٹر خان صاحب، جو بعد میں صوبے کے وزیر اعلیٰ بنے) نے کافی
مذھبی تعلیم حاصل کی تھی اور مغربی تعلیم انکی اسلامی تشخص پر کویئی اثر نہیں
ڈالیگا۔
باچا خان کو اپنی قابلیت اور با اثر سماجی حیثیت کیوجہ سے انڈین سکاوٹس
(جو برطانوی فوج کا حصہ تھا) میں کمیشنڈ افسری کا موقع بھی مل گیا۔ بہر حال،
جب وہ فوض میں شامل ہونے کیلیئے جانے لگا تو ایک واقعہ پیش آیا جسکیوجہ سے انہوں
نے فوج جاین کرنے کا ارادہ ترک کردیا۔ ہوا یوں کہ انکے ساتھ ایک انڈین ، جو بھی
فوج میں بھرتی ہورہا تھا، نے انگلش ہیئیر سٹایل بنا رکھا تھا جسکیوجہ سے اسکے ایک
انگریز ساتھی نے اسکی توھین کی۔ باچا خان پر یہ واقعی اتنا دشوار گزرا کہ آپ نے
انڈین فوج جاین کرنے کا ارادہ ترک کردیا۔
کچھ وقت بعد باچا خان کو انجینیرینگ کی تعلیم کے لیئیے انگلستان جانے
کا موقع بھی مل گیا مگر چونکہ انکی والدہ صاحبی انکو اجازت نہیں دے رہی تھی اس لئیے
انہوں نے یہ ارادہ بھی ترک کردیا۔ ھندوستان میں رہنے کا ارادہ کرنے کے بعد باچا
خان نے لوگوں کی حالت زار بدلنے کی ٹھان لی اور صدیوں پرانے غلط روایات کے خلاف
جہاد کرنے کا مصمم ارادہ کرلیا۔ انہوں نے اپنے لوگوں کی ایک غیر متشدد آرمی بنانے
کا فیصلہ کرلیا۔
خدائیی خدمتگار
آخر کار باچاخان ایک لاکھ سے زائد پشتونوں کو عدم تشدد پر عمل پیرا
گروپ خدائی خدمتگار کی حیثیت سے منظم کرنے میں کامیاب ہو گئے۔ وہ ازادی ہند کیلئیے لڑ رہے تھے۔ مگر چونکہ انہیں
یقین تھا کہ نفرت سے نفرت ہی پیدا ہوتی ہے، اس لئیے انکا جدوجہد عدم تشدد کے اصولوں پر قائیم تھا۔ باچا خان کا عقیدہ تھا
کہ تعلیم ہی ان کے قوم کی ترقی کا واحد راستہ ہے۔ باچاخان کا خدائیی خدمتگار ایک
منظم فورس تھا۔ تحریک کے ہر رکن ، یعنی ہر خدائی خدمتگار کی سخت تربیت کیجاتی تھی
اور فورس میں بھرتی ہونے سے پہلے اس سے وفاداری اور عدم تشدد کا حلف لیا جاتا تھا۔
باچا خان سمجھتے تھے کہ صدیوں پرانے سماجی برائیا ں اور فتنے پشتونوں کی پسماندگی کے بڑے وجوہات تھے۔ چنانچہ انہوں نے نہ صرف برطانوی سامراج کے خلاف جہاد شروع کیا بلکہ اپنی قوم کو منظم کرنے کیلئیے قریہ قریہ جانے کا عمل بھی شروع کیا۔
باچا خان نے ایک فقیر کی طرح سادہ اور غربت میں زندگی گزاری۔ انہوں
نے اپنی جایداد بیٹوں کے حوالے کردی اور اپنی قوم کے محروم اور غریب لوگوں کی خدمت
کے لئیے زندگی وقف کردی۔ کئی تاریخدان انکی مشن کو ناکام ہونے کا غلط تاثر پیش
کرتے ہیں، لیکین ان تاریخدانوں کو پتہ نہیں کہ ایک فیلڈ میں ناکامی کا مطلب سارے
پہلوں میں ناکامی نہیں ہوتی۔ باچا خان کا کارنامہ یہ ہے کہ انہوں نے جنگجو پشتونوں
کے ہاتھوں سے اسلحہ چین کر انہیں قلم تھما دیا اور انہوں نے پشتونوں، بلکہ سارے
برصغیر کے لوگوں کو آزادی کا شعور دیا۔
اگرچہ باچا خان نے اپنی نصف عمر کے قریب کا عرصہ جیل میں گزارے، انکے اس ارداے میں کوئیی فرق
نہیں آیا کہ وہ اپنی قوم کی حالت بدل کر دم لینگے۔ انہوں نے پشتونوں کو تعلیم کی ترغیب دی، تاکہ
منفی اور بے راہ کرنیوالے رسومات سے بچ سکے۔ آپ کے حامی اور مخالف دونوں مانتے ہیں
کہ باچا خان کو اپنی قوم کے بنیادی مسایل کا کسی سے بھی زیادہ ادراک تھا۔
باچا خان 1988 میں 98 سال کی عمر میں اس دنیا سے رخست ہوکر خالق
حقیقی سے جا ملے۔ انکی لمبی عمر کے وجوہات انکی سخت محنت، اپنی نفس پر کنٹرول اور
انکے مضبوط اعصاب اور مضبوط قوت ارادی تھے۔
ہم باچا خان کے نظریات سے مخالف ہوسکتے ہیں لیکین ہمیں یہ ماننا
پڑیگا کہ جو نظم و ضبط اور جو کمٹمنٹ باچا خان کے خدایئ خدمتگاروں میں تھا وہ
تاریخ میں بہت کم لوگوں میں ہوتا ہے۔
1980 کی دہائی میں باچا خان
کو دو دفعہ نوبل انعام کے لیئے تجویز کیا گیا۔
اگرچہ باچا خان کو تفصیل سے جاننے کی آج بہت بڑی ضرورت ہے، لیکین مغربی دانشوروں کی صرف ایک محدود تعداد میں دانشور عدم تشدد کے اس
فلسفی مفکر کے کارناموں کا ذکر کرتے ہیں۔ باچا خان کے فلسفہ عدم تشدد اور انکی
جدوجہد کو نظر انداز کرنا نہ صرف اس عظیم فلسفی بلکہ فلسفہ عدم تشدد کیساتھ زیادتی
ہوگی۔
کہاوت ہے کہ تاریخ وہ لوگ بناتے ہیں جو حکومت کرتے ہیں۔ تاریخ کا ایک
بڑا تعصب یہ رہا ہے کہ عدم تشدد کے مقابلے میں تشدد کو زیادہ اہمیت دی گئی ہے۔
اسوجہ سے عدم تشدد کے علمبرداروں کی ایک بڑی تعداد کو دیوار سے لگا دیا گیا ہے اور
نظر انداز کیا گیا ہے۔ باچا خان بھی ان چند نظر انداز شدہ فلسفیان عدم تشدد میں سے
ہیں۔
میرا پختہ یقین ہے کہ پاکستان اور افغانستان میں عدم تشدد کی اب بھی
ضرورت ہے اور پاکستان اور افغانستان کے عوام کو آج باچا خان جیسے ویژن اور مضبوط
کمٹمنٹ والے رھنما اور خدائی خدمتگاروں کی طرح پیروکاروں کی اشد ضرورت ہے۔
Khan Abdul Ghaffar Khan, commonly known among the Pashtuns by his name of respect, Bacha Khan (king of kings), was born at Village Utmanzai of District Charsadda of the Khyber Pakhtunkhwa Province of Pakistan. He is the greatest leader the Pashtuns have ever had throughout their history.
Although there is no record of his exact date of birth, it is believed that he was born in 1890. His father, Behram Khan, was a landlord of his village and a respected person in the area.
Although getting British education was considered as a source of social stigma in the area, Behram Khan sent his son, Bacha Khan, to Peshawar to study at a missionary school. However, there was no protest on his going for education because the people thought that as Bacha Khan and his elder brother Abdul Jabbar Khan (Dr. Khan Sahib, later the chief minister of the then Frontier Province) had got enough religious education, the western education would not affect their Muslim characters.
Bacha Khan, due as much to his
ability as to his imposing social and physical stature, got an opportunity to be
commissioned in the Scouts, an Indian group of soliders who were children of
the élite class, considered equal to their British peers. Something that
happened to him there, however, changed the course of Bacha Khan’s life.
When he was making preparations to join the garrison, he came across an
Indian who had joined the Scouts. The Indian Scout was insulted by an
English peer for having a British hairstyle and manner of dress. As a result, Bacha Khan chose not to join the Scouts.
Later on, he got an opportunity to go to Great Britain for the study of engineering. Though
he wanted to avail himself of the opportunity, his mother refused to allow him to go to Great Britain. Bacha Khan had to
succumb to the love and persistence of his mother and gave up on the idea of
going abroad.
After deciding
to stay in India, Bacha Khan began to work to change the conditions of
his people and to fight against the centuries-old social evils of his society.
He started by organizing his people into a nonviolent army.
The Khudai Khidmatgar
Eventually
Bacha Khan successfully organized over a hundred thousand nonviolent
soldiers. He was fighting for the freedom
of India. But as he believed that hate begets hate, he was fighting
nonviolently. He believed that education was the only way forward for the
betterment of his people. Bacha Khan’s nonviolent soldiers, known as the Khudai Khidmatgaars (Servants of God) or more informally as "Red-Shirts" (after their
uniforms), were a well-disciplined and organized force. Every single soldier
had to go through rigorous training, take an oath of loyalty, and commit to
remaining nonviolent before being able to join.
Bacha Khan also believed that centuries-old social evils such as disputes over small issues were the main factors of the backwardness
of the Pashtuns. He therefore not only opened a new front against
the British in India but also embarked on social reforms by going from village
to village and house to house to convince his fellow Pashtuns to join his ranks
and organize themselves.
Bacha Khan lived a simple life of voluntary poverty like a fakir. He
handed over the rights of ownership of his properties and lands to his sons, and
turned his full attention towards serving his downtrodden Pashtun brothers and
sisters. A number of historians argue that Bacha Khan was not successful in
his struggle, but after studying him thoroughly and scholastically it can be
found that his struggle was much more multi-faceted than meets the eye, and its
failure in one area in no way means a failure in all the areas.
Although
Bacha Khan spent over half of his life either in prison or under house
arrest, he was still determined to change the fate of his people. He advised
them to educate themselves and to abolish the negative and misguided traditions
they held on to. His opponents and
supporters equally believed that he knew the fundamental problem of his people, which was communal in
nature, more than
anyone else. Bacha Khan died in 1988, at the age of 98 years. Hard work, the control of his inner being and being a man of strong will and strong nerves were the main reasons for his long life.
One might disagree with the political ideology
of Bacha Khan and the nonviolent soldiers of the Khudai Khidmatgar group,
but one cannot ignore the fact that there are very few examples of a force with the same
amount of organization and
commitment to nonviolence throughout history.
Bacha Khan was nominated for the Nobel Peace Prize twice in the 1980s. Only a very
limited number of Western scholars, however, tend to focus on the work of this
nonviolent Muslim thinker. Ignorance on the part of academics — especially the
scholars of nonviolence — about Badshah Khan, his philosophy, and his legacy,
will mean a disservice not only to this great leader but also to the philosophy
of nonviolence.
History
is written by those who rule, as the saying goes. One of the common prejudices of history towards nonviolence
has been that compared to
violent campaigns, nonviolent movements and the philosophies behind them have
received little-to-no attention from historians. This has unfortunately
meant that there is a
large number of nonviolent practitioners and torch-bearers who have been
intentionally ignored and not at all projected as much as they deserve.
I truly believe that nonviolence is still applicable
and more effective than violence in both Afghanistan and Pakistan, but that society is in desperate need, both of a
leader with vision and know-how like Bacha Khan, as well as committed, ordinary
people like the Red-Shirts, who believe in nonviolence and can help make that
vision a reality.
Very precise and short authentic Intro of Bacha Khan baba
ReplyDeletevery precise & very admirable lines...
ReplyDeleteThank you for sharing professor sb 🙏
ReplyDeleteBeautifully elaborated
ReplyDeleteFabulous work 👍
ReplyDeleteVery precise intro of great leader bachaa khan proud of pushtun
ReplyDeleteAllah pak de da haoro sara obahe
ReplyDelete